lördag 30 oktober 2010

Mer om grisars kastrering

När jag läser mer om kastrering av grisar så blir jag verkligen förundrad. Utredningar och forskningsstudier har gjorts inom EU för att utreda eventuell alternativ kastrering med mera i frågan. Men herregud, det är väl inget att utreda? Kastreging ska ske smärtfritt, punkt! Ska det verkligen vara något att ens fundera över? Det gör mig sorgsen hur vi människor fungerar i många fall när inte något sådant här ter sig som självklart.

Kastrering utan smärtlindring får ske på grisar upp till 7 dagar, men man vet att de lider oavsett ålder. Jag vet inte hur det ser ut när det gäller andra djur, men jag vet att kalvar måste ges smärtlindring. Då undrar man varför det inte gäller även grisarna? Runt 1,6 miljoner djur får lida varje år bara i Sverige på grund av våra bedrövliga regler. Det man vill undvika är den lukt som kan komma vid upphettning av köttet, men detta gäller endast ungefär 1 procent av djuren och många länder kastrerar därför heller inte sina grisar. 1 januari 2012 ska dock den här typen av kastrering vara förbjuden inom EU, men ska vi verkligen tillåta ytterligare miljontals djur att lida i över ett år till?

Jag kommer definitivt att återkomma i den här frågan, så håll utkik om du vill veta mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar