tisdag 12 oktober 2010

Vad säger jordbruksdepartementet

Jordbruksdepartementet är en statlig myndighet och jag har tittat lite på deras sajt igen för att få lite ny information angående vår kost. Det första som jag möts av är ett inlägg där man berättar att regeringen föreslår 80 miljoner kronor att fördela under fyra år "för att förverkliga visionen om Sverige - det nya matlandet". Fantastiskt säger jag! Hoppas nu bara att man satsar på rätt saker och att folk verkligen blir mer medvetna och att vi lättare kan göra bra matval. Men pengarna ska räcka till mycket, exempelvis bättre miljö och djurskydd och det är bra och det ger oss ju automatiskt bättre mat.

Man kan också läsa följande: "Svensk mat har skördat ett antal framgångar under senare år tack vare till exempel fina svenska råvaror, ett traditionellt svenskt kök och skicklig industri". Det låter bra och det är roligt att vi är duktiga här i Sverige. Så även om jag är lite otålig av mig när det gäller vår kost så är det här en av alla saker som bidrar till en positiv utveckling.

Jordbruksdepartementet byter namn till Landsbygdsdepartementet vid årsskiftet förresten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar