lördag 2 oktober 2010

EU och vår mat

Inom EU arbetar man enligt det som man kallar strategin "från jord till bord". Det ska garantera oss säkra livsmedel, samtidigt som marknaden ska fungera. Här ingår naturligtvis djurens hälsa och djurskyddet. Dock kan jag väl inte med bästa vilja i världen påstå att detta alltid fungerar, men jag tror säkert att ambitionsnivån är hög hos många tjänstemän och politiker inom EU. Men det finns mycket kvar att göra.

Något som bekymrar mig och som man då och då hör om är de långa och ibland plågsamma transporterna. Det måste gå att göra något åt detta tycker man. Att transporter som är längre än en hel arbetsdag tillåts är enormt sorgligt. Det allra bästa vore naturligtvis att undvika transporter så mycket som möjligt.

Det skulle också vara intressant att veta hur det här påverkar priset. Är det så att vi konsumenter hellre sparar 10 - 20 kronor per kilo på djurens välbefinnandes bekostnad än att betala några kronor extra? Jag tror att i princip alla skulle betala de där extra kronorna om de visste att det blev bättre för djuren. Jag hoppas att jag kan få fram information om det här och återkomma om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar