lördag 16 oktober 2010

Torkade aprikoser i annan butik

Idag när vi var och handlade så skulle jag köpa torkade aprikoser igen, men den här gången gick det inte lika bra. Direkt jag såg påsen - den enda i hela denna stora butik (stormarknad) - så förstod jag att det inte skulle bli några aprikoser för mig den här gången. Inte för att det är livsnödvändigt, men det är irriterande när man har bestämt sig för att köpa något och sedan får avstå. Naturligtvis så kunde jag ha struntat i svavlet och köpt den enda sort som fanns till buds, men nu gjorde jag inte det, utan jag väljer affären i närheten av mitt jobb på måndag och Saltå kvarns sort i stället.

Tänk, under alla år som jag har ätit aprikoser så jag inte ens övervägt att färgen inte skulle vara äkta. Lite lurad känner man sig allt, speciellt som dessa ibland finns på fina hotell som snacks eller till frukost. Ska man påpeka att de innehåller konserveringsmedel nästa gång och be dem köpa en annan sort? Kanske personalen är lika okunnig som jag även om man nu tycker att de inte borde vara det om de gör matinköpen, men risken finns.

Hur som helst, jag letar vidare nästa gång jag handlar, för jag tror inte att det endast finns en sorts torkade aprikoser som är rena. Hör gärna av dig om du själv har hittat någon annan sort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar