söndag 24 oktober 2010

Farlig soja som djurfoder

Har du hört talas om parakvat? Inte? Det hade inte jag heller tidigare, men nu har jag lärt mig att det är ett skadligt ogräsgift och detta används i Sydamerika och sprutas på sojaodlingar där. Vi importerar soja från dessa odlingar och ger använder som kraftfoder till många av våra uppfödda djur och kraftfoder är alltså koncentrerat djurfoder.

EU har förbjudit parakvat och vore jag du så skulle jag nästa gång jag köper kött fråga om de kan garantera att inte köttet har rester av detta bekämpningsmedel. Sedan finns det en annan aspekt och det är att de som jobbar med det här tar skada så det finns olika skäl till att undvika det.

Soja ges för att djuren ska få protein och det har jag inga åsikter om, men det är dåligt om man känner till ovanstående och ändå köper just den här sojan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar