tisdag 17 augusti 2010

Rings, eller

ringar som de har hetat fram till den här gången som jag köpte dem, för det är det faktiskt i påsen och lökringar till och med (vilket de alltså hette tidigare) och de är vansinnigt goda.

Det här är efter chips en av mina svagheter och det är många gånger som jag har letat efter dem i affärerna med dödfött resultat. Senast jag handlade dem var på utförsäljning och jag undrar om de inte hette något med sommar då. Säsongsringar alltså! Fast det kanske är bra för hälsan och figuren att de inte finns för jämnan.

Hur som helst så fick jag äntligen för mig att jag skulle se vad de innehöll och det var följande:

majsmjöl
rismjöl
solrosolja
lökpulver
potatisstärkelse
salt
vasslepulver
smakförstärkare (natriumglutamat, E 635)
ostpulver
druvsocker
färgämne (E 150c)
aromer
vitlök
syror (citronsyra, mjölksyra)
maltodextrin
socker
paprikaextrakt

Pust! Det var en förteckning som heter duga. Allt detta i dessa till synes enkla lökringar. Som ni ser så innehåller ringarna eller ringsen som tillverkaren kallar dem, solrosolja. Till och med läkare varnar för för mycket solrosolja och kanske man ska se upp lite ifall man äter många olika produkter med den här oljan och även använder den hemma i matlagningen.

Vidare finns det potatisstärkelse, en kolhydrat som också går som E 1442 och stabiliserar och förtjockar. Kemisk process, men jag har aldrig hört talas om att den skulle vara skadlig för den skull. Däremot så är jag mer tveksam till natriumglutamat eller dinatrium-5'-ribonukleotider som jag får träffar på när jag söker på E 635 bland annat hos livsmedelsverket. Man ska tydligen vara försiktig med att ge det här till barn.

E 150c kommer från socker och ammoniak eller ammoniumsalter. Hittar inget konstigt om det. Men skulle jag göra det så återkommer jag så klart. Maltodextrin är också en stärkelse, alltså kolhydrat och kommer ofta från potatis eller majs. Det är alltså inte malt och med andra ord innehåller det inte gluten.

Nu visade sig innehållet inte vara så illa som jag först hade trott när jag såg den långa listan, men det känns då som att det är väldigt mycket i de där ringarna. Fast de kommer nog att handlas hem fler gånger är jag rädd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar