söndag 15 augusti 2010

Cheez cruncherz, eller

kompakta ostbågar som jag brukar kalla dem är vansinnigt goda. Eftersom jag trots detta är mer för chips så köper jag dem inte så väldigt ofta, men då och då blir vi sugna på dem och det blir en påse. Eftersom jag har sett att chips ofta innehåller diverse tillsatser så tänkte jag att det gör väl de här också och så här ser innehållet ut:

majsmjöl
vegetabilisk olja
ostpulver (ost, jästextrakt)
färgämne (E 160a, E 160c)
mjölkpulver
salt
stärkelse (potatis)
druvsocker

E 160a är karotener/betakaroten och ofta syntetiska, men det framgår inte av innehållsförteckningen vilket det är. E 160c är betaapo-8-karoten, något som jag inte har hört talas om tidigare faktiskt. Det utvinns ur paprika med hjälp av lösningsmedel. Låter ju inte så aptitligt det där med lösningsmedel.

Jag kan inte säga att jag på direkten hittar något om att de skulle vara farliga för hälsan, men vissa tror dock att E 160a kan vara det. Jag är så klart nyfiken och ska försöka luska lite mer i det här och jag vill även veta vad för olja som är tillsatt. Så håll utkik så kommer det snart mer information om innehållet i de kompakta ostbågarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar