torsdag 26 augusti 2010

Capellini n. 1, eller tunn spaghetti

som kanske oftare används som namn är i alla fall en pastasort från Barilla som är mycket god. Den finns inte i alla butiker, men många säljer den och spaghettin ligger i en liten kartong och säljs i 500 gramsförpackningar.

Eftersom jag har skrivit ut tillverkaren så har ni redan förstått att det inte finns några tillsatser i pastan och det tackar vi för, men jag vet inte hur länge som jag har suttit och letat efter innehållsförteckningen utan att hitta den. Ja innehållsförteckningen har jag i och för sig hittat och den finns på alla möjliga språk, men inte på svenska verkade det som, men den fanns där inklämd och så här ser det ut:

durumvete
vatten

Bokstäverna var bland de minsta som jag har sett och jag undrar om jag kommer att kunna läsa det här utan förstoringsglas om några år. Hur som helst så har man lagt till att pastan kan innehålla ägg, en viktig information för vissa. Ytterligare en anledning att ha en tydligare innehållsförteckning och större bokstäver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar