onsdag 18 augusti 2010

Äkta vara

Om du handlar på City gross så har du säkert sett att de har ett antal varor som de flaggar för som "äkta vara". Det är varor som inte har några E-nummer i sig utöver E 500, E 501, E 503 eller E 440. De första tre är bakpulver och det sista är fruktpektin. Men i övrigt så är varorna alltså tillsatsfria. ”Äkta vara” innebär dessutom att man slipper tillsatta vitaminer och andra tillsatta näringsämnen. Det finns säkert vissa som har åsikter om just detta, men för egen del så tycker jag att det är en garanti för att de vitaminer som finns är naturliga och jag vet att man inte har behövt sätta till några på grund av sönderprocessade varor där all näring har flytt sin kos i processen.

Jag tycker verkligen att det är bra att någon går i bräschen för det här med tillsatsfri mat. Nu hoppas jag att fler följer efter. Naturligtvis så är det många som drar på det här, för det handlar om pengar. Visst kan man hävda att man inte har något val, som en glasstillverkare gjorde när jag frågade varför vissa tillsatser fanns i glassen, men det är nog många gånger en ursäkt som man hoppas att vi blåögda konsumenter ska gå på. Saken är bara den att många av oss inte är så naiva längre, inte som vissa önskar i alla fall.

aktavara.org är som bekant en sajt som jag hittar mycket information på. Gå gärna in och läs själva om ni inte redan har hittat dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar