söndag 29 augusti 2010

Anka

Ni som har följt min blogg vet att förutom smak och innehåll i det vi äter så är jag mån om att djuren ska ha det bra så länge de lever. Jag har nyligen vid två tillfällen köpt anka från Frankrike och innan jag köper den här sorten igen så vill jag försäkra mig om att djurhållningen där nere är bra. Man hör ju ibland att man ska köpa svenskt för att vara säker, men med tanke på vad som ibland kommer fram även här, så känner jag inte att det är någon hundraprocentig garanti, utan man får helt enkelt kontrollera varje enskild produkt och det oavsett ursprung.

Märktet på ankan heter La Belle de France och är enligt importföretaget Tradifood skapat för att möta våra svenska krav. Kycklingarna kommer från medel- och långsamväxande raser och de garanterar att djuren fötts upp med omsorg och att fodret är vegetabiliskt och utan tillväxthormoner och antibiotika.

Enligt dem själva så är det tack vare detta som smaken är så fin och ankan är verkligen god. Jag skulle vilja be er alla att bli bättre på att ta reda på sådant här och jag är själv en av alla som säkerligen köper kött som jag inte borde ibland, men ju fler som ställer krav, ju bättre blir det för djuren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar