torsdag 3 december 2009

Asiatisk sås

Jag brukar inte publicera svar med avsändaren om det inte är så att jag vill framhålla en producent för att deras produkt är så som jag vill ha den, alltså så fri som möjligt från tillsatser. Nu gör jag däremot ett undantag och det på grund av att man jobbar i rätt riktning. Jag tycker nämligen att svaret som jag fick från Blue Dragon var så positivt så jag skriver alltså deras namn här.

Det här brevet mejlade jag den 28 oktober:

Hej,

jag köpte er Sweet chili garlic sauce som var väldigt god, men innehöll ett par tillsatser som kändes onödiga. Då tänker jag på modifierad majsstärkelse och stabiliseringsmedel. Finns det inget annat som man kan ha i för konsistensens skull och när det gäller hållbarheten så tror jag att många hellre har en produkt med kortare hållbarhet som är "renare". Vad är er kommentar angående det här?

Hälsningar Katharina Wallenborg


Idag fick jag följande svar:

Hej Katharina och tack för Din fråga.

Först av allt, trevligt att Du gillar vår cookingsås. Vi strävar efter att ha så rena och naturliga produkter som möjligt i vårt sortiment. Vi försöker ständigt påverka vår leverantör av Blue Dragon produkterna att i första hand välja nativa konsistensgivare där det är möjligt. I många fall måste vi tyvärr använda modifierade stärkelser för att de skall fungera tillsammans med syror etc. i recepten. Vi framför Din synpunkt till kvalitetsansvarig för Blue Dragon i England.

Tyvärr är det svårt att arbeta med kortare hållbarhet än den vi har idag. Våra kunder (butikskedjorna) kräver att kolonialvaror har en viss hållbarhet för att det skall fungera i distributions systemen. Hoppas att detta besvarar Dina frågor, har Du andra frågor eller synpunkter så återkom gärna till oss.

Ha en bra dag, med vänliga hälsningar Anders Tegnér – kock och matkreatör på Blue Dragon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar