fredag 11 december 2009

Glutenfria pepparkakor

Sådana kan man ju tycka ska vara så fria från eventuella hälsovådliga tillsatser som möjligt, men innehållslistan på den sort som jag köpte var lång. Det behöver ju inte nödvändigtvis betyda dålig, men när det gäller pepparkakor så borde den vara kortare:

vegetabiliskt margarin
vatten
salt
emulgeringsmedel E 471
surhetsreglerande medel (citronsyra)
aromämne
A- och D-vitamin
farinsocker
rismjöl
majsstärkelse
sirap
potatismjöl
modifierad potatisstärkelse
vatten
socker
kryddor (kanel, ingefära, nejlikor)
förtjockningsmedel E 412, E 464, E 401, E 440
salt
bakpulver E 500, E 575

Varför vatten står två gånger har jag ingen aning om, men listan är bra lång även om man plockar bort en av ”vattnena” och det är ju inte vätskan som jag hänger upp mig på i det här fallet.

På grund av tidsbrist så hinner jag inte gå närmare in på innehållet just nu, men det ska jag göra så snart jag har möjlighet. Ska väl tillägga att jag har gjort glutenfria pepparkakor själv och de behöver inte innehålla mer än vanliga pepparkakor, så den här innehållsförteckningen är helt oacceptabel enligt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar