måndag 7 december 2009

Kycklingfilé

Det är intressant det här med kycklingen tycker jag och i helgen när jag var och handlade så köpte Kronfågels kyckling och de hade mycket riktigt tagit bort de onödiga tillsatserna. Nu har jag visserligen inte hunnit smaka på kycklingen ännu, men det ska bli mycket intressant att göra det och se om det av någon anledning skulle smaka sämre. Jag tror faktiskt inte det, men det är ju ett av argumenten som jag har fått från producenter när jag har frågat om tillsatserna: smaken blir bättre med tillsatser.

Om det nu, vilket jag alltså tror, smakar lika bra med tillsatsfri kyckling, varför har man då inte alltid haft det? Naturligtvis är det pengar i det här, det är ju i alla fall vad jag gissar, för jag tror ju inte att någon har suttit och funderat och sprutat i diverse tillsatser som en god gärning eller för att göra produkten billigare för oss konsumenter. Däremot så skulle man kunna ha trott att någon kycklingfiléproducent borde ha dragit nytta av det faktum att man brukar tillsätta exempelvis smakförstärkare och konserveringsmedel och lanserat sin egen som ren och på det viset fått kunderna att välja det bättre alternativet.

Så har det nu inte varit och det kommer jag väl aldrig att förstå varför, men det spelar mindre roll eftersom man nu har börjat förstå att vi konsumenter är ett medvetet "folkslag" många gånger. Det ska bli intressant att se om de andra följer efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar