tisdag 29 december 2009

Julmat och julmust

Nu börjar väl julmaten ta slut hos de flesta och snart blir det till att kasta den om den inte har gått åt. Trots att vi försökte göra färre rätter så finns det mat kvar i år också. Köttbullarna är ju inget problem, de sista togs inte ens fram ur frysen, men den gravade strömmingen kan ju inte stoppas in där. Fast det sista av den kan man ju äta upp på hårt bröd de närmaste dagarna. Men sedan är det ju massor av julskinka kvar också. Den går fortfarande att äta, men det som inte går åt är ju gott att ha i gratäng eller pastasås. Tänk att det är så svårt att planera just julmat. Problemet är väl att det är så många rätter som är ett måste.

Jag slängde ett öga på julmustens innehåll nyss och det var fler tillsatser än vad jag hade trott att det skulle vara. Undrar om det går att minska antalet (konstiga) ingredienser? Jag tycker att det borde gå, men tillverkaren är säkert av annan åsikt. Vi har haft två sorters must i år och jag ska även titta på den andra sorten och se om innehållet är det samma. När jag har gjort det så ska jag mejla tillverkarna och fråga om det går att göra en must med bättre innehåll.

Förmodligen så skulle den sälja dåligt ifall hållbarheten blev allt för kort och det är ju dilemmat i många fall och det går ju åt några liter under helgerna. Åtminstone hos oss som älskar julmust. Med andra ord så blir det kostsamt om produkten är bättre, men man kan ju vända på det och framhålla vikten av att dricka must som har ett bättre innehåll om man nu dricker must varje dag. Ytterligare en aspekt (som jag nog får ha som försvar) är att must dricks få gånger om året och under begränsad tid. Med andra ord så är must något som jag inte kommer att sluta med även om innehållet förblir som nu. Det låter som ett försvar av julmust, men det är helt enkelt för gott för att plockas bort, tyvärr! Däremot ska jag som sagt försöka påverka den till att bli bättre innehållmässigt.

1 kommentar:

  1. Det finns en uppsjö av olika julmust-sorter som varierar en del när det gäller innehåll. Sen finns det ett par olika enbärsdrycker som smakar som julmust men som är väldigt rena produkter.
    http://addictedtojulmust.blogspot.com/

    SvaraRadera