söndag 20 december 2009

Julskinkan i år

Vi har de senaste åren köpt samma sorts skinka och det gjorde vi även i år och jag tror inte att den kommer från de dåliga gårdarna, men man borde nog ha kollat innan. Jag ska i alla fall mejla producenten för säkerhets skull och jag hoppas innerligt att skinkan kommer från en gris som har haft det bra.

Nyårslöften ger jag då och då och ibland håller jag dem till och med, men inte alltid. Fast det här året ska jag ge ett som jag vet att jag inte kommer att bryta och det är att bli ännu bättre på att ta reda på hur djuren som jag äter eller får mat ifrån har haft det.

Jag har bekanta som inte äter kött just för djurens skull och det är värt respekt, men vem säger att kossorna som ger oss mjölk har haft det bättre än grisen som vi får fläskfilén ifrån, eller att lädret i jackan som kommer från fåret är ett sämre val om man tänker på djuren, än äggen som kommer från hönorna?

Det är så mycket att tänka på när det gäller vår mat så man blir lätt alldeles matt och egentligen borde de som producerar maten ha det samvete som vi köpare måste ha när det brister hos dem som verkligen borde ta ansvar, men någon måste ju göra det. Tyvärr är det ett stort problem för oss konsumenter och det är att insyn inte alltid är så lätt, men vi får göra vad vi kan. Jag passar på att tacka alla er andra som också försöker påverka det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar