söndag 13 december 2009

Tillsatserna i de glutenfria pepparkakorna

Det var som ni vet en lång ingredienslista i pepparkakorna utan gluten som jag köpte till dottern. Det första som kändes främmande i dem var emulgeringsmedlet E 471. Vad jag vet så är det inte ohälsosamt, men varför betala för en tillsats som man faktiskt klarar sig utan?

Vidare har vi aromämne. Det verkar ju helmärkligt med aromämne i kakor som innehåller starka kryddor. Jag får lov att mejla och fråga om det här och vad är det för ämne? Verkar bara onödigt att tillsätta tycker jag.

Modifierad potatisstärkelse är nästa sak som jag reagerar på. När jag söker på nätet så blir min andra träff följande text: "Ett exempel på en ny limråvara är en modifierad potatisstärkelse. Den nya stärkelsen ger ett lim som passar bra för pappers- och förpackningsindustrin". Det var lite roligt faktiskt och man kan ju utgå ifrån att det här är tillsatt för att hålla ihop pepparkakorna bättre. Men åter till vad det är och det var inte så enkelt att ta reda på det. Jag sökte bland annat på livsmedelsverkets hemsida, men utan resultat. Jag får helt enkelt återkomma. Nu hör man i och för sig på namnet vad det är, men det kan vara intressant att ha lite mer ingående information tycker jag.

Det finns ytterligare en del ingredienser som jag är nyfiken på, men dem skriver jag om en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar