torsdag 10 december 2009

Julmat, bakverk och godis

För första året någonsin har jag tittat på innehållsförteckningen på pepparkakor, vilket jag gjorde igår. När det gäller annat som hör julen till så har jag inte funderat över det heller ärligt talat. Eftersom jag har lagat det mesta av vår mat och bakat det mesta fikabrödet, så har jag tänkt att vi äter nyttigt ändå och så är det nog, men även om man inte har tid och lust att göra allt själv så ska man ju inte behöva äta sådant som man inte vill.

Man ska nog vara lite medveten även om man får mindre tillsatser i sig när man lagar och bakar själv, för som jag har skrivit så är det i vissa senapssorter tillsatser som man inte vill ha och senap behövs som bekant i gravlaxsås. Men laxen behöver man inte grava själv för att få den ren, för de sorter som jag har sett har i alla fall inte haft något konstigt tillsatt.

Rödbetssallad har jag både köpt och gjort egen, men jag har inte tänkt på vad de inlagda rödbetorna innehåller som jag har använt, så det ska jag göra det här året.

Köttbullar vill man gärna göra egna så klart när det är jul och då kanske man har ströbröd i. Köper man sådant så får man räkna med tillsatser även i den kravmärkta, åtminstone hade den sort som jag köpte för någon månad sedan tillsatser.

Men sedan har vi ju bakverk och godis och där rekommenderar jag verkligen hemmagjort. Det blir både godare och nyttigare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar