tisdag 20 oktober 2009

Vad säger olika dietister?

Jag mejlade fyra olika dietister igår och frågade om tillsatser och så här såg mitt brev ut:

Hej,

Jag letar fakta om tillsatser i vår mat. Alla tillsatser är ju inte av ondo, men många verkar vara det. Vilka anser du som dietist att man ska undvika och varför? Finns det någon forskning kring exempelvis kopplingen mellan tillsatser och allergi som kan vara intressant att ta del av? Jag har nämligen läst att vissa forskare tror att den kopplingen finns.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Redan idag fick jag två svar och så här lyder de:

Hejsan!

Råder dig att läsa mer på Livsmedelsverkets hemsida och själv försöka skapa en bedömning.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/

När det gäller reaktioner har man sett att personer som redan är allergiska mot annat, ibland kan reagera på sulfit och azofärgen tartazin (sannolikt att reaktioner kan ske på alla azofärger).

Alla tillsatser som tillsätts är godkända av EU, det får sedan bli upp till oss själva om vi vill undvika vissa eller alla tillsatser.

Jag arbetar inte specifikt med detta område och har ingen annan info än det som Livsmedelsverket delar med sig av.

Lycka till!


----------------------

Hej Katharina!

Tack för din fråga!

Livsmedelsverket har bra information om detta. www.slv.se Är det så att du söker informationen i något annat syfte än privat så får du höra av dig igen och specificera det.

MVH


Som ni ser så är det inte helt enkelt att få svar på frågor om det här. Varför det är så vet jag givetvis inte, men kanske är frågorna ställda för tidigt; kunskaperna och intresset har helt enkelt inte kommit så långt som man önskar att de hade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar