fredag 30 oktober 2009

E 132 indigotin/indigokarmin

Jag mejlade en av polkagrisfabrikerna (alltså den som jag hade handlat hos) som hade en stång med E 132 och colaarom i. Svaret från fabriken kom snabbt, vilket jag tackade för, men jag fick inte veta något om colaaromen så samtidigt som jag tackade för svaret så ställde jag frågan om aromen igen.

Sedan får man ju hålla med om att det är en ytterst liten mängd indigotin/indigokarmin i polkagrisen och det lär inte vara något direkt problem såvida man inte är storkonsument och det får man verkligen hoppas att ingen är och då tänker jag främst på allt socker och hur det påverkar tänderna.

Här kan ni ser mitt mejl och svaret:

Hej,

Jag var förbi er igår och köpte olika polkagrisar, bland annat en amerikaniserad sådan som innehåller E 132. Jag undrar om det finns något annat alternativ till smaktillsats då indigotin/indigokarmin tros kunna ge hälsoproblem?

Är också nyfiken på vad colaarom är för något och vad det innehåller.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Och så här ser svaret ut…

Hej,

Alla blåa stänger innerhåller e132, så vill du undvika denna får du ta en annan smak.
Kan kan dock trösta dej med att det är förhållandevis lite färgämne i polkagrisarna då det
endast är ränderna som innerhåller färg.

mvh

xx Polkagris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar