tisdag 6 oktober 2009

Fryst kycklingfilé

Det här med kyckling är intressant tycker jag. Vi köper ofta filé som är fryst och säkert är det fler än jag som har varit naiva och trott att det i stort sett är kyckling i påsen eller kartongen och eventuellt bara lite, lite vatten i, för det vet man ju att det sprutas in i kött för att fylla ut.

En av förpackningarna (den som låg överst här hemma i frysen) har en innehållsförteckning som ser ut så här:

kycklingfilé 85 %
vatten
salt
protein (kyckling)
smakförstärkare E 640, E 621
antioxidationsmedel E 331
glukossirap
konserveringsmedel E 262

När jag efter stor möda lyckats läsa igenom innehållsförteckningen så förstod jag snabbt varför bokstäverna var minimala och med färger som gör det extra svårt att se vad det står, för jösses vilken lång innehållsförteckning för fryst kyckling! Vad i hela friden gör konserveringsmedlet där till exempel? Varan är ju fryst!

Eftersom jag vet att kycklingar inte alltid blir väl behandlade så ville jag veta lite om deras förhållanden också, men precis som jag gissat så fanns inte ett ord om det på förpackningen. Nu kommer jag mejla och fråga både om det och om den innehållsrika innehållsförteckningen. Det ska bli minst sagt spännande att få läsa svaret, för det hoppas jag att jag får ett.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar