fredag 23 oktober 2009

Bohusröran

Jag kopierade svaret på frågorna om Bohusröran häromdagen och jag tänkte titta närmare på vad de olika tillsatserna är för något.

Det första, E 202 som "finns naturligt" som producenten säger kan ge överkänslighetsreaktioner. E 211 tros till och med kunna orsaka astmaanfall och har man oturen att råka ut för det så spelar det ingen roll hur naturlig ingrediensen är. Det är i alla fall min uppfattning även om företaget som gör röran inte ser det problemet.

Vidare har vi E 412, guarkärnmjöl, som också kan ge överkänslighetsreaktioner. Det är som ni kanske minns ett stabiliserings- och förtjockningsmedel, något som inte skulle behövas kan man tycka. Majonnäs är ju tjockt i sig självt. Även E 415 är ett förtjockningsmedel, men jag hittar inget om att det skulle vara hälsovådligt.

Sedan har vi ju ytterligare en ingrediens som verkligen fascinerar och det är smakförstärkaren E 621. Som jag skrev i min tidigare blogg så kan man ju undra varför man ska behöva förstärka smaken i en röra med så många ingredienser. Tyvärr är det inte bara smak man får genom E 621 om man har otur utan känner du halsbränna eller yrsel till exempel så kan det mycket väl vara Bohusröran som spökar.

Min bestämda uppfattning när det gäller Bohusröra: Gör din egen eller leta upp en som är utan tillsatser (om det nu går att hitta)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar