fredag 2 oktober 2009

Kokosmjölken

Jag har funderat lite kring det här med kokosmjölken. Som jag skrev är Kung Markattas den enda sort som jag har hittat utan tillsatser annat än vatten, vilket ju inte är farligt på något vis. Men jag kan inte sluta fundera på varför de andra har tillsatser även om jag förstår att det sannolikt har med ekonomisk vinning att göra så klart. Men ändå… Behövs inte tillsatserna så ska de inte vara där.

Frågan är vart vi tycker att gränsen går för vad vi vill betala för de produkter som är bättre än andra och i det här fallet skiljer det ändå några kronor. Då kan man ju tycka att "hur ofta köper man kokosmjölk?" och ser man det så, så spelar det ju ingen roll om den är dyrare såvida man inte är storkonsument.

Men problemet är ju att det blir mycket pengar om man alltid ska välja det bättre alternativet och det påverkar givetvis våra val även när vi börjar bli insatta i det här med tillsatser. Jag vet ärligt talat inte hur man ska lösa det här, men jag tycker inte att man ska behöva köpa ett sämre alternativ bara för att man inte har råd att välja.

Hur som helst så ska jag titta på innehållsförteckningen på de andra burkarna och mejla och fråga varför tillsatserna finns i de fall jag anser att de inte är bra för oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar