tisdag 27 oktober 2009

Polkagris

Idag har jag varit på konferens i Jönköping och är man så nära Gränna och dessutom passerar staden på väg hem så måste man ju köpa polkagrisar! Jag köpte lite olika sorter och har inte hunnit lusläsa alla, men den jag är mest nyfiken på är naturligtvis den klassiska som kallas "original". Den innehåller följande:

socker
pepparmyntolja
glykossirap
färgämne E 120

Färgämnet kommer från en lus och kan orsaka allergiska reaktioner, men jag hoppas att mängden är så liten så att det inte spelar så stor roll eftersom polkagrisar är så goda. Men jag har sedan många år undvikit E 120 och jag får väl erkänna att det inte har handlat om farligheten utan olusten att äta löss. Fast även hälsan är ju som sagt viktig att väga in och jag undrar om det går att använda något annat rött färgämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar