söndag 4 oktober 2009

Åsikter om tillsatser

Jag har förstått att inte alla (läs industrin och dess företrädare) är positiva till den debatt som förs nu om matens tillsatser då de bland annat tycker att man skrämmer människor. För tydlighetens skull så vill jag bara säga att för egen del så finns det inget behov av att skrämma någon, däremot så vill jag upplysa och göra bloggens läsare medvetna om hur det ligger till med det här med tillsatser.

Mitt mål är att vi ska få så rena produkter som möjligt och jag håller med om det vissa försvarare av industrin säger, alltså att maten på det stora hela är bra och att de flesta tillsatser inte är farliga. Problemet är bara att jag som konsument kanske inte vill betala för en tillsats som gör att skinkan håller ihop på grund av att den är sönderprocessad, även om det inte är farligt att äta tillsatsen.

Jag kanske inte har någon lust att betala för 1/5 vatten i den frysta kycklingfilén även om inte det heller är farligt och jag kanske inte vill betala för färgämne i brödet så att det ska se nyttigare ut när det inte är det.

Vad jag vill är att det ska vara undantagen som representerar ovanstående, men nu är det inte så, för det är så otroligt mycket som har tillsatser eller är sönderprocessat så att man är tvungen att ha förtjockningsmedel, smakämnen med mera och än så länge så är jag långt ifrån övertygad om att allt är ofarligt bara för att EU har godkänt det. För mig betyder det ingenting så länge som jag vet att många tillsatser kan ge hälsoproblem, men som sagt: även i de fall de inte är farliga så har jag ingen lust att betala för dem om de inte är absolut nödvändiga.

Det är inte att skrämmas, däremot kan konsumenter som ställer helt normala krav vara skrämmande för det ställer krav på producenterna och det är uppenbarligen inte vad de önskar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar