lördag 3 oktober 2009

Cocktaileffekt

Säger man cocktail så tänker nog de flesta på en god drink och det låter ju bra mycket trevligare än E-nummercocktail, men det är det senare jag syftar på nu. Talar man om läkemedel så har man ofta kunskap om vilka läkemedel man inte ska blanda och man att de kan vara direkt farliga i kombination med varandra. Men tillsatserna i maten har man dålig kunskap om.

Man vet ju en hel del om vissa tillsatser, men inte alls så mycket som man borde och att då kunna få fram svar om hur blandningen av dessa påverkar oss är ju ännu svårare. Ska jag vara ärlig så har jag ganska nyligen tänkt på att det kan vara dåligt att blanda tillsatserna. Jag har mest tänkt att var och en kan vara skadlig.

Det känns alltmer angeläget att läsa innehållsförteckningar och laga sin mat samt att helt enkelt utesluta vissa saker helt. Men det är inte lätt och jag kommer nog att fortsätta synda framöver ibland när suget blir för stort. Fast samtidigt måste man försöka påverka i rätt riktning, annars kommer vi alltid att vara hänvisade till det skräp som ofta säljs. Vi är alldeles för få som påverkar nu, trots att det här är vad våra växande barn äter. Det känns verkligen inte bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar