onsdag 28 oktober 2009

Fler polkagrisar

Jag måste ju erkänna att jag blir som barn på nytt när jag går omkring bland alla polkagrisar och tittar vilka smaker det finns på dem. Bland annat så fanns det en som hette U.S.-cola (den är dock till sonen) och den är som alla andra "Handgjord enligt gammalt traditionellt recept", men man undrar om alla E-nummer fanns på ”den gamla goda tiden".

Så... Vad innehåller då denna amerikaniserade polkagris?

socker
colaarom
färgämnen E 120, E 132

Aromen kan ju vara vad som helst och jag får lov att mejla dem och fråga vad det är för något. E 120 var ju löss och E 132 heter egentligen indigotin eller indigokarmin och kan tydligen ge klåda och andningssvårigheter. Det enligt Äkta vara i alla fall vars sajt jag ofta kikar in på. Däremot så hittar jag inget om eventuella hälsoproblem på livsmedelsverkets sajt, så de har fått mejl av mig igen och samtidigt passade jag på att fråga om cocktaileffekten och vad de säger om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar