måndag 31 augusti 2009

Fransk löksill

Ibland är det gott med en sillsmörgås och det finns ju massor av sorter att välja mellan. Själv gillar jag nog alla. Men sedan ett par månader tillbaka har jag börjat läsa innehållsförteckningen, vilket ju kan göra att det blir mindre sill framöver och jag skrev också om matjesill redan vid midsommar.

Idag blev jag sugen på sill i alla fall och det var ett tag sedan jag åt det senast och det blev fransk löksill den här gången. Förutom sill och lök så fanns det en del annat i glasburken:

marinerade sillbitar (sill, vatten, salt, syra E260)
lag (vatten, socker, rödvinsvinäger, kryddpeppar, konserveringsmedel E211)
sandelträextrakt
arom
förtjockningsmedel E415
syra E260
lök

Det var en del som man inte vill ha i burken och första gången som jag såg att det fanns sandelträextrakt i maten! Märkligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar