söndag 9 augusti 2009

Färre E-nummer i maten?

Ja så kan det verka när man börjar reflektera över innehållet ytterligare ett steg. För inte så länge sedan så tänkte jag kolla yoghurten vi hade hemma för att se vad den innehöll. Paketet ger ju intryck av att innehållet är nyttigt med sina bakteriekulturer och det stämmer säkerligen. Men… vad finns mer i paketet?

Till min glädje inga E-nummer alls faktiskt (det var alltså vad jag först trodde), men nu när jag börjat sätta mig in i det här så såg jag ändå att det fanns E 412 även om det nu inte stod det utan istället ”guarkärnmjöl”. Jag kan inte svara på om det alltid har stått så, eller om producenterna har börjat ta bort E-numren och skriva ut namnen på tillsatserna istället så det ska se bättre ut. Det verkar ju inte helt långsökt faktiskt.

Hur som helst så gör det tillsatsdjungeln ännu svårare att överblicka. Det räcker alltså inte att ha koll på E-numren, nu ska man även veta vad de heter när de inte är E-nummer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar