måndag 24 augusti 2009

Leverpastej

Vad är godare än smörgåstårta? Och i smörgåstårta är det ju gott med leverpastej. Skulle därför köpa det häromdagen och som vanligt så började jag läsa innehållsförteckningen. Jag gick igenom varenda paket, men ärligt talat är det som fastnat i minnet att alla, precis alla sorter i butiken som jag besökte, innehöll bindväv. Övriga tillsatser som jag annars letar efter blev det liksom inte av att jag funderade över alls. Slår man upp ordet i ordboken så förklaras det så här: Segt organiskt material som sammanbinder eller stöder kroppsdelar och inälvor.

Nu finns det givetvis mycket som låter illa när man ser det i klartext, men måste verkligen bindväv finnas alls i leverpastejen? Vilken funktion har den? Det här måste jag ta reda på och jag kommer naturligtvis att delge er vad jag kommer fram till.

Och nej, jag köpte ingen leverpastej, utan jag köpte böcklingpastej i stället… Där fanns det i och för sig en del saker som jag hade klarat mig utan, men det kändes för tillfället trots allt som ett smakfullare alternativ även om jag inser att det inte var det.


3 kommentarer:

  1. Personligen tror jag inte på att man kan påverka industrin i någon större omfattning eftersom de drivs av vinstintressen, därför gör jag min pastej själv och den blir hundra gånger godare. Testa följande recept:

    Färdigt på: 1 tim 45 min
    Ingredienser Tips
    Välj gärna KRAV märkt när du köper lök, smör, ägg, svartpeppar, mjöl, mjölk och grädde.
    - 1 sats räcker till 2 eller 3 formar (beroende på storlek).

    1 st gul lök
    2 msk smör
    4 st ansjovisfiléer
    400 g kalvlever
    2 tsk salt
    1 tsk nymalen svartpeppar
    2 tsk torkad mejram
    2 tsk torkad timjan
    1 st ägg
    1 dl vetemjöl
    2.5 dl vispgrädde
    1 dl mjölk

    Gör så här
    1. Sätt ugnen på 175 grader. Hacka löken och fräs den mjuk i smöret. Skölj och torka levern med hushållspapper, skär den i mindre bitar.
    2. Blanda samman alla ingredienser i en mixer och kör till önskad konsistens.
    3. Häll blandningen i två –tre formar och /eller burkar. Ställ formarna/burkarna i ett vattenbad (en långpanna med vatten) och grädda i ugn på 175° i cirka 1.5 timme. Låt svalna.

    Vill du lyxa till den så tillsätter du 1 msk sherry eller konjak.

    Smaklig spis :-)

    SvaraRadera
  2. Hej, Jag svarade på ditt inlägg när jag hade sett det för ett tag sedan, men det verkade inte bli publicerat, så jag gör ett nytt försök!

    Vad trevligt med ett recept. Tack så mycket. Det låter verkligen mycket godare än de där burkarna man köper i frysdisken. Kan man frysa över det som blir över?

    SvaraRadera