torsdag 6 augusti 2009

Brunt blandat strössel

Inte ofta, men vid vissa tillfällen använder jag strössel. Dels för att det ser trevligt ut, men också för att det är gott. Aldrig någonsin tidigare har jag funderat över innehållet utom för att försäkra mig om att dottern som har celiaki kan äta det. Nu däremot läser jag med andra glasögon och tittar även efter sådant som kan vara skadligt för hälsan även för oss andra och då handlar det så klart om tillsatser.

Innehållet i burken är som följer:

socker
kakaopulver
stärkelsesirap
härdad kokosolja
palmfett
ytbehandlingsmedel E 901
aromämne

E 901 visade sig vara bivax, så varför man inte skriver det är märkligt. Man blir ju alltid misstänksam mot E-numren, men bivax tror jag inte många skulle bli lika rädda för och det låter ju definitivt bättre än ytbehandlingsmedel. Däremot så finns det andra ingredienser som känns mer olustiga och när jag har tagit reda på mer om dem så återkommer jag angående strösslet och dess innehåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar