lördag 1 augusti 2009

E 471

I glassen som jag åt var det första E-numret jag hittade det man kallas mono- och diglycerider. Ärligt talat så vet jag inte vilket av det som låter bäst, E-numret eller namnet i sig; men i mina öron så låter nog båda beteckningarna lika tråkiga och speciellt i en glass som man köper för att unna sig något extra gott. Men vad är det för något egentligen? Jo, det är helt enkelt ett emulgeringsmedel, alltså något som ska ge bra konsistens och som ni ser i svaret nedan, längre hållbarhet.

Det här med längre hållbarhet är inte helt enkelt att förhålla sig till tycker jag. För även om man inte vill äta något som dåligt snabbt, så finns det en olustkänsla i att man äter tillsatser som gör att varan håller sig i en mindre evighet. Men, det är som med allt annat man äter: man får själv avgöra om det goda (glassen) överväger det negativa (tillsatserna).

När det gäller E 471 så har jag inte hittat att det skulle vara farligt, så i det här fallet är det nog mera känslan. Vill man äta och dessutom betala för en tillsats som egentligen inte skulle behövas? För jag är ju av den tron att man kan tillverka glass på ett naturligare sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar