söndag 9 augusti 2009

Strösselsvar

Nu har jag fått svar på mina frågor om strössel. Jag mejlade nämligen Oetker och här är mina frågor och deras svar.

Mina frågor:

Hej,

Jag undrar över innehållet i ert bruna blandade strössel. Smaken är bra men jag är nyfiken på vad det är för arom som är tillsatt och hur det har framställts. Funderar även över härdade kokosoljan. Det sägs ju att härdade fetter inte är bra, vad säger ni om det? Till sist undrar jag om ni har funderat över att ersätta palmfettet med något annat då regnskog skövlas för att kunna odla oljepalmer och det känns inte etiskt riktigt att köpa produkter med fett från palmerna därför. Ni som globalt företag har ju stor möjlighet att påverka och som enskild konsument drar jag gärna mitt strå till stacken och betalar någon krona mer för strösslet om palmfettet försvinner. Det är ju inget man konsumerar i stora mängder, så jag tror att de flesta resonerar som jag.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Svaret:

Hejsan!

Vi tillsätter ingen arom i Brunblandat strössel mer än kakaopulver.

När det gäller fettet så håller vi på och plockar bort härdade fetter ur vårt strösselsortiment. Bland annat våra nya Jordgubbs-, Lakrits- och Kolaströssel är utan härdade fetter.

Brunblandat strössel innehåller härdat fett. Det är dock utan Transfetter som uppstår vid "Delvis härdat fett". Det är Transfett som anses skadligt för hälsan.

Palmolja kan ersättas med andra oljor. Det är dock inte helt enkelt, då exempelvis Rapsolja kräver att man härdar fetterna delvis (=transfett) för att produkten ska vara hållbar.

Dr. Oetker internationellt använder till viss del palmolja i de fall då hållbarheten försämras annars. För övrigt är Solrosolja det mest använda fettet i våra produkter.

Strössel innehåller mindre än 1 % fett så ur hälsosynpunkt kan man bortse från tranfett eller icke transfett. Men som sagt, transfett har vi inte.

Tack för dina frågor och jag hoppas det har gett åtminstone några svar..

Vänliga hälsningar Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar