tisdag 1 september 2009

Ishavssallad

Jag har en svaghet för kladd-sallader och idag köpte jag bland annat ishavssallad till min lunch-tunnbrödrulle som jag gjorde. Nog för att jag visste att den innehöll mer än vad jag egentligen ville, men att den innehöll så mycket mer hade jag nog inte trott. Men det som man kanske tror är majonnäs och surimi bara vad alltså följande:

äkta majonnäs (vegetabilisk olja, vatten, äggula, senap)
betor
crabfish
kryddor
konserveringsmedel E202, E211
stabiliseringsmedel E415, E412, E1442
citronsyra

E1442 är första gången jag ser i maten, så det blir till att ta reda på vad det är bland allt det andra när jag ska summera veckan som har gått sedan. Sedan så var det ju alldeles för mycket betor i min smak. Det var faktiskt första gången som jag stötte på det i ishavssallad. Annars så brukar det vara en hel del i räksallad för att dryga ut den. Men surimi/crabfish är ju inte alls så dyrt, så det här tycker jag var dåligt. Den här ishavssalladen kommer jag inte att köpa igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar