torsdag 10 september 2009

Tillsatser under en vecka

Under en vecka ungefär har jag skrivit ner något som jag har ätit varje dag för att se vilka tillsatser som jag har fått i mig i den ”helt vanliga” maten som jag äter. De här E-numren/tillsatserna har jag alltså ätit:

sojabönsolja (har jag inte hört talas om förut, så det ska jag också ta reda på vad det är)
konserveringsmedel E 202
syra E 260
konserveringsmedel E 211
sandelträextrakt (visste jag inte ens att man åt!)
arom
förtjockningsmedel E 415
crabfish (fanns i ishavssallad och det är ju ingen riktig fisk, så det kan vara intressant att veta vad för något begreppet står för)
konserveringsmedel E 211
stabiliseringsmedel E 415
stabiliseringsmedel E 412
stabiliseringsmedel E 1442
antioxidantmedel E 301
konserveringsmedel E 250
vegetabiliskt emulgeringsmedel E 471

Det blev en del som jag förmodligen inte alls vill äta och det ska bli spännande att se vilka svar jag får när jag kommer att fråga om allt detta verkligen är nödvändigt att stoppa i maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar