lördag 12 september 2009

Fortsättning på jordnötssåsen

Nu känner jag att jag riskerar att bli tjatig, men jag kan inte sluta att fundera över såsen. Varför i hela friden har man sojabönsolja i jordnötssås? Jag har ju flera gånger gjort sådan här sås själv och vet precis vad som behöver vara i och inte både för smaken och konsistensens skull och av alla recept jag har sett och även det jag själv har komponerat, så har sojabönsolja aldrig förekommit.

Sedan var det ju det där med mögel- och jästsvampar som man så klart inte vill äta, fast även här känns tillsatsen överflödigt. För det första: måste maten nu för tiden hålla i all evighet och för det andra: går det verkligen inte att göra en förpackning som bevarar hållbarheten relativt länge så man slipper E 202?

Dottern har fyllt år och kommer över i morgon för att bli firad och hon vill gärna ha grillspett med jordnötssås till middag, så det ska hon givetvis få och jag ska därför köpa en ny burk eftersom såsen är så god och då ska jag passa på att titta på hållbarhetstiden, för jag har för mig att den är mycket lång nämligen.

Återkommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar