söndag 20 september 2009

Fransk löksill - fortsättning

Jag har inte hunnit mejla tillverkaren av sillen ännu, men till att börja med så ska jag stilla min nyfikenhet och se vad jag får för träffar om jag söker på ”sandelträextrakt” på internet.

Den första träff jag får är till ett företag som säljer produkter för kropps- och ansiktsvård, smink med mera och så här säger de: Sandelträ-extrakt: Lindrar och lugnar huden. Har antiseptiska egenskaper.

Ett annat citat, men den här gången för doft för män: … traditionell engelsk raktvål i praktisk reseask med klassisk doft av sandelträ…

Men, jag hittar det också som smaksättare i spritdrycker och som krydda. Det här gör ju ingrediensen än mer fascinerande och i morgon ska jag mejla silltillverkaren och fråga om både extraktet och övriga ingredienser, men först ska jag skriva till livsmedelsverket och fråga vad de säger om det. Bara för att man har det i både hudvårdsprodukter och liknande men även i mat så behöver det ju inte vara något farligt, men det låter sannerligen inte aptitligt!

Så här ser mejlet ut som jag precis har skickat till livsmedelsverket:

Hej,

Jag undrar vad sandelträextrakt är för typ av ingrediens. Jag har sett att den finns i skönhetsprodukter, men även i mat och dryck som vad jag förmodar, smaksättning. Kan den ge några hälsoproblem, eller är den ofarlig?


Hälsningar Katharina Wallenborg

Det ska verkligen bli spännande att läsa deras svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar