fredag 4 september 2009

Räkor

Räkor som man skalar själv är naturligtvis mycket godare, men ibland är jag lat och köper färdigskalade. När jag tittade på innehållet i dem med lag så var det en del annat i än räkor och salt. Idag ska jag ha räkor på smörgåstårta och har tinat frysta skalade räkor och innehållet i påsen är:

räkor
vatten
salt

Varför det är vatten i dem kanske beror på att de är kokta, men å andra sidan så är det ju vatten i det mesta verkar det som. Det väger ju mer då. Men jag ska låta det vara osagt i det här fallet.

Räkorna kommer från Royal Greenland och är fiskade enligt MCS:s regler. Det är en internationell organisation med syfte att främja och stödja ett ansvarsfullt utnyttjande av det som finns i havet, vilket ju är väldigt viktigt. Jag kände faktiskt inte till att den här organisationen fanns och jag ska ta reda på mer om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar