söndag 13 september 2009

Fransk löksill och tillsatser

Det mest märkliga som jag har ätit vad jag vet är sandelträextrakt. Varför har man något så konstigt i? Ja, för smaken kan man ju gissa, men är det verkligen nödvändigt? Sill är väl gott som det är med lite kryddor och lag? Fast det fanns mer i den där burken som jag tyckte var konstigt och jag kommer att mejla tillverkaren även i det här fallet.

Förutom sandelträextrakt så var det några E-nummer i sillen också. Kanske helt ofarliga, men det ska jag ta reda på:

syra E 260
konserveringsmedel E 211
förtjockningsmedel E 415

Dessutom var det arom tillsatt. Man kan ju undra vad den stackars sillen har varit med om eftersom man måste tillsätta arom också.

E 260 visade sig vara ättiksyra och jag har inte hittat några negativa kommentarer om det. Det är naturligt förekommande, även om det verkar sannolikt att ättiksyran oftast är syntetiskt framställd.

E 211 lät däremot inte alls trevligt. Det kan ge astmaanfall eller cancer om det vill sig riktigt illa. Hyperaktivitet misstänks också och även om det finns naturligt i kroppen så är det giftigt i för stor mängd. Ni som har följt bloggen kanske minns att jag skrivit om E 211 tidigare också.

Förtjockningsmedlet E 415 är något som heter xantangummi och det framställs ur socker. Det verkar inte vara skadligt, åtminstone inte i mindre mängder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar