tisdag 22 september 2009

Ishavssallad och innehåll

Den med gott minne och som följer min blogg kanske kommer ihåg att jag köpte ishavssallad som hade flera tillsatser. Jag upptäckte till och med en ”ny”, E 1442. Det var ett bland tre stabiliseringsmedel. Det fanns även två konserveringsmedel samt crabfish, som ju inte är en fisksort utan en processad vara med tillsatser, så den är man ju också nyfiken på.

Det första konserveringsmedlet är E 202, en tillsats som vi har konstaterat att man tillsätter för att motverka mögel- och jästsvampar. Men det kan ge allergireaktioner.

E 211 har vi också redan konstaterat att det kan ge problem och faktiskt väldigt allvarliga sådana, till exempel misstänker man att det kan ge hyperaktivitet, astmaanfall och cancer plus en del annat.

E 415 är ett stabiliserings- och förtjockningsmedel och vad jag har förstått ganska harmlöst.

E 412, är ett stabiliseringsmedel som heter guarkärnmjöl och som jag har hittat i annat tidigare och skrivit om, vilket tros kunna ge allergireaktioner även det.

E 1442 är ett Stabiliserings- och förtjockningsmedel och det verkar precis som E 415 ofarligt.

E 1442 är ett Stabiliserings- och förtjockningsmedel och det verkar precis som E 415 ofarligt. Tittar man på livsmedelsverkets hemsida så hittar man den här tjusiga betäckningen på E-numret: Hydroxipropyldistärkelsefosfat.

Crabfishen får jag kolla upp och återkomma om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar