fredag 11 september 2009

Jordnötssåsen

Då var det dags att börja kika på var och en av produkterna och dess innehåll igen och se om det är något man behöver funderar vidare kring.

När jag börjar leta information om sojabönsolja, vilket ju lät ganska oskyldigt, så fann jag att det inte alls var så. Naturligtvis reagerar de flesta inte på oljan, precis som de inte gör det på många andra tillsatser, men till och läkemedelsverket tar upp problemet med att vissa kan få allergiska reaktioner. Det låter ju inte alls bra tycker jag.

Vad var det mer i såsen som jag reagerade över? Jo, E 202. Det är tydligen kemiskt framställt som mycket annat och kan ge överkänslighetsreaktioner. Man tillsätter det för att motverka mögel- och jästsvampar och dem vill man ju givetvis inte ha. Fast finns det inget bättre val än just E 202?

Jag kommer att mejla företaget idag och fråga om båda dessa tillsatser och sedan berättar jag som vanligt på min blogg vad jag får för svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar