söndag 16 februari 2014

Sojalecitinsvaret

Svaret från Livsmedelsverket häromdagen har fått mig att fundera över hur svårt det är som lekman att bedöma vad som är bra och dåligt i tillsatsvärlden. Som konsument så vill jag verkligen kunna lite på både Livsmedelsverket och EFSA och till stor del så gör jag nog det, men det där tvivlet finns ändå alltid närvarande. Jag vill återigen poängtera att jag inte är fanatisk angående tillsatser, tvärtom så äter jag dem dagligen, precis som alla andra och jag går inte omkring och känner mig rädd eller så. Däremot så kan jag ibland undra över vissa hälsoproblem som jag har; skulle det vara annorlunda om vår mat vore helt tillsatsfri? Kanske inte, men vi är ju så många som har olika typer av problem och vissa har tyvärr väldigt stora problem.

I veckan så var jag på en konferens om gifter i miljön och för mig är det väldigt sannolikt att det finns kopplingar mellan gifterna och vad vi äter. Hur ska vi veta vad vi bör undvika när samverkanseffekten mellan E-nummer är mer eller mindre obefintlig och det sedan finns så mycket annat otäckt i vår omgivning som påverkar vår hälsa? Man känner ofta till en enskild tillsats, men tyvärr inte hur den reagerar med andra. Ändå tillåts de var och en för sig. Kopplar vi sedan miljögifter till E-nummer så känner i alla fall jag ett stort obehag, även om jag inte är lagd åt det dramatiska hållet och alltid ser faror och elände runt varenda hörn. Men det här tycker jag att vi borde ha mer respekt för än vad vi har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar