tisdag 11 februari 2014

Framställning av sojalecitin

Hur tillverkas sojalecitin egentligen? På nätet kan man läsa följande:

"I framställningen av Sojalecitin används bensin (Extraktionsbensin, Hexan) som är ett lösningsmedel som används flitigt idag i matprodukter. Den största mängden bensin får vi troligtvis genom sojaprodukter som sojalecitin, sojaolja och sojaprotein. Hela sojaindustrin är uppbyggd runt bensin. Processen syftar till att mala sojabönorna och blanda mjölet med varmt vatten och bensin, för att dra ut vad man vill ha eller förändra egenskaper. Sedan försöker man driva av bensinen genom upphettning. Men just sojalecitin är värmekänsligt och tål ingen värmebehandling, varför just denna sojaprodukt kan väntas innehålla högre bensinrester än andra sojaprodukter."

På ett annat ställe hittar jag den här beskrivningen:

"Den största mängden bensin når oss sannolikt med sojaprodukter som sojaolja, sojaprotein, sojalecitin etc. Sojalecitin är ett kapitel för sig. Sojaindustrin är uppbyggd runt bensin. I princip mal man sojabönorna och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Då återfinns en del av sojan in vattnet som skiktar sig mot bensinen, där andra delar av sojan återfinns. Sedan försöker man driva av bensinen genom upphettning. Men just sojalecitin är värmekänsligt och tål ingen värmebehandling, varför denna sojaprodukt kan väntas innehålla höga bensinhalter."

Ovanstående två citat är ganska lika varandra men verkar inte ha med varandra att göra. Jag letar vidare:

"Sojalecitin är nog det värsta som vi har i margariner. För att dra ur lecitinet ur sojabönan används extrationsbensin (hexan), dessutom finns aceton med i framställningen. Undvik alltid alla produkter som innehåller sojalecitin."

Ytterligare kommentar:

"Sojabönorna skalas, torkas och mals till pulver som avfettas med flyktiga lösningsmedel, t. ex. hexan eller metanol (träsprit). Det borttagna fettet centrifugeras så att den flytande delen kan gå vidare och raffineras till sojaolja."

Vad säger då Livsmedelsverket om framställningen? Ja när jag för några år sedan mejlade och frågade så fick jag det här svaret:

Hej Katharina!

Angående tillverkning ber jag dig att själv gå ut på nätet "google" och söka dig fram.

Doris Rosling
Upplysningen


Verket bör ju vara väl medvetna om vad som står om framställningen på nätet, så indirekt bekräftar de ju ovanstående. Tyvärr så har jag skrivit och sökt information om annat och detta har fallit bort, men nu kommer jag att fortsätta rota i frågan tills någon med ansvar ger mig ett berättigat svar. Jag precis som andra konsumenter äter den här tillsatsen och då bör jag kunna få svar om den om jag frågar. Jag lovat att återkomma om det här snart igen.

2 kommentarer:

  1. Margarin har jag slutat med för 15 år sedan då jag bev uppmärksammad på just alla gifter (bl.a. just BENSIN!) som det innehåller - men jag visste inte att sojalecitin innehåller bensinrester!! :O Sojaprodukter undviker jag också sen många år tillbaka efter att ha läst på om det! Men både sojaprotein och sojalecitin förekommer ju i typ ALL choklad (som är god iaf!) :( Jag som äter lite choklad varje dag! Jag äter väldigt bra annars, ska tilläggas, men att dte just innehåller BENSINRESTER gör mig illamående... Jag vill ju inte sluta äta choklad heller för gått liksom!!! :(

    SvaraRadera
  2. Hej och ursäkta att jag har missat att kommentera din kommentar. Nej, vem vill sluta äta choklad? Det måste ju gå att göra choklad utan sojalecitin och det vet jag att det gör eftersom jag har ätit sådan och den har jag för övrigt skrivit om här på bloggen. Tipsa gärna om du själv har stött på någon mer sort.

    SvaraRadera