torsdag 20 februari 2014

Glutamat

Jag läser i dagens tidning att det brukar finnas glutamat i kryddblandningen till grillkyckling som är så populärt. Det händer att jag köper grillad kyckling och har ärligt talat inte haft en tanke på att det skulle finnas glutamat i kryddorna. Det här måste jag fråga när jag handlar nästa gång. Det känns inte så trevligt i så fall. Även om jag inte är överdrivet orolig för olika tillsatser så finns det vissa som jag helst skippar. En av dem är glutamat. Jag har bloggat om det här tidigare och för 4½ år sedan så kopierade jag bland annat detta från Livsmedelsverkets sajt: "Nej, glutamat har inte visat sig ge allergi. Däremot har vissa personer drabbats av överkänslighetsreaktioner i form av huvudvärk, svettningar, tryck över bröstet med mera när de ätit asiatisk mat (Chinese Restaurant Syndrome). Dessa symptom försvinner dock ganska snabbt, inom några timmar. En del av de rapporterade effekterna kan säkert även bero av de stora mängder av starka kryddor som används i detta kök."

När jag nu går in efter de här åren så står fortfarande samma text kvar. Jag är inte i position att säga att de har fel, men jag anser utan tvekan att tillsatsen borde plockas bort helt från vår mat och många använder den heller inte och har inte gjort det på flera år. Kanske borde Livsmedelsverket föra lite mer väsen om de olika onödiga och i vissa fall säkerligen hälsovådliga E-nummer som tillsätts både hit och dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar