måndag 3 februari 2014

Palmolja

För inte så länge sedan så skrev jag om palmolja igen och hänvisade till en sajt på nätet som heter rspo.org Här kan man läsa om hållbar palmolja och att jag hamnade här var tack vare att jag hade mejlat en producent av tryffel och de använde just olja med den här märkningen. Det är bra, eftersom det är olja som kommer från odlingar som tar hänsyn till miljön. Positivt med palmoljeodlingar är också att det inte behövs mer än halva markytan för odling. Det negativa är dock att man skövlar stora områden av vår viktiga regnskog eller naturskog, alltså skog som inte tidigare har varit rörd av människor och därför så är det angeläget att använda olja som kommer från bra odlingar och inte dem där skövling har gjorts.

Den här märkningen, alltså RSPO, garanterar att både miljön och människorna har tagits hänsyn till vid produktion av palmoljan. Jag hoppas verkligen att det är så och som konsument så får man ju lov att lita på det. Märkningar är bra, men det finns så många av dem och det gäller att veta vad de står för. En del är ju bättre och en del sämre. Men jag gillar att den sociala biten finns med. Jag hoppas att det innebär att man tänker även på djuren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar