måndag 10 februari 2014

Fråga om sojalecitin

När jag var ut på nätet och läste om lite av varje så hittade jag en representant från Sverige i Nordiska ministerrådets grupp för kosthållning, mat och toxikologi. Jag mejlade henne och ställde följande fråga:

Hej,

Jag ser att du sitter i Nordiska ministerrådet och jag undrar om du kan svara mig på frågan om hur sojalecitin tillverkas och om det finns något negativt med tillsatsen? Vissa säger att de reagerar negativt på den, men jag är oavsett det nyfiken på hur den framställs och om det förekommer några kemikalier i samband med det. När det gäller olika E-nummer så är det otroligt svårt att få fram fakta, det är i alla fall min erfarenhet och jag har verkligen försökt. Man hittar lätt vart de kommer ifrån och om de är naturliga eller kemiskt framtagna, men hur själva processen går till är inte lika enkelt att få svar på. Jag tänker osökt på margarin och den trista framställning som finns där och undrar om det även finns liknande sätt att få fram olika tillsatser på.

Jag skulle bli väldigt glad om du, som har mer insyn än de flesta av oss andra, ville svara på mina fråga.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Jag har ju skrivit om sojalecitin här tidigare, men inte så ingående eftersom det har varit svårt att hitta information om det som jag vill veta. Det kan visserligen vara så att jag har letat på fel sätt, men sedan så skriver jag inget om jag inte känner att källan är seriös. Det finns en hel del tyckande på nätet och jag vill att ni som läser min matblogg ska veta att det som står här går att lita på. Jag säger inte att allt är hundraprocentiga sanningar, för dem sitter inte någon inne med, det vittnar ju experternas olika slutsatser tydligt om. Men jag läser, frågar och gör så gott som jag kan och det är det bästa som går att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar