onsdag 19 februari 2014

Vad innehåller mazariner?

I kväll på ett möte fick vi olika kakor, bland annat mazariner, något som jag tycker väldigt mycket om. Jag kan faktiskt inte minnas om jag har gjort dem själv någon gång, kanske när jag var ung, men de köpta är så goda så och det är ju lite pyssel plus att jag inte äter så mycket fikabröd så jag har därför köpt dem när jag någon gång har varit sugen. Detta trots att jag föredrar hembakat. Hur som helst, vad innehåller köpta mazariner egentligen? När jag letade på nätet så hittade jag det här:

Ingredienser:

socker
vetemjöl
veg.fett
ägg
mandel
glukossirap
stärkelse
vatten
salt
bakpulver (hjorthornsalt) emulgeringsmedel (E471)
konserveringsmedel (kaliumsorbat)

Eller:

Socker
margarin (vegetabiliskt fett och olja [palm, raps och kokos] vatten, salt, arom)
vetemjöl
glukossirap
ägg
mandel
aprikoskärnor
fuktighetsbevarande medel glycerin
förtjockningsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl)
konserveringsmedel (E262, E202)
bakpulver (E450, bikarbonat)
emulgeringsmedel E471

Fortfarande sugen på mazariner? Goda är de kanske, men självklart så har hembakade mazariner det bästa innehållet och hembakat är ju trots allt godast. Kanske borde man anstränga sig lite mer!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar