lördag 8 februari 2014

Maräng toppar, eller maränger...

...som jag brukar kalla dem och alltså är vad de brukar heta är något som jag handlade igår. Vi ska ha gäster och marängerna är en av ingredienserna i kvällens efterrätt och tid eller ork att göra egna fanns faktiskt inte. Alla som känner mig vet att jag undviker att bjuda på färdigköpt, men ibland så får man fuska lite och att använda färdiga maränger i en dessert tycker till och med jag är okej.

Men det var inte det som jag skulle skriva om utan innehållet i dessa så kallade toppar. Det var verkligen inte till belåtenhet och märket är ett som jag i andra sammanhang har rekommenderat här på min blogg. Men det vet ju alla att bara för att ett livsmedel är tillverkat på ett bra sätt så behöver ju inte det andra vara det, även fast det är samma producent. Så här ser i alla fall innehållsförteckningen ut:

socker (95 %)
skummjölkspulver
stabiliseringsmedel (E 466, guarkärnmjöl)
surhetsreglerande medel (citronsyra, E 500)

Inte en äggvita så långt ögat når, något som annars är självklart i maränger. Däremot så har man tillsatt E 466 trots att man vet att det kan påverka hälsan negativt för vissa människor. Men så här står det också på påsen: "Tyck om XXX" och "Garanti på riktigt. Inte nöjd? Vi ger dig kompensation och går till botten med varför du blev besviken." Undrar om detta gäller dåligt innehåll? Jag kommer hur som helst att mejla dem eftersom det här inte är någon ingrediens som ska finnas i maränger. Samma med citronsyra, det skulle inte behövas det heller. Sälj dem i mindre påsar istället om det nu blir kortare hållbarhet, det är mitt förslag. De här håller sig nästan ett år och jag vet inte vad skillnaden skulle vara om de hade enbart naturliga ingredienser. Jag kommer osökt att tänka på torkade fikon som inte är svavlade, de höll nästan lika länge som de med E-nummer. Fast det kanske är annorlunda med maränger, vad vet jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar