tisdag 25 februari 2014

Surimi och innehåll

Surimi har olika namn, men jag använder för det mesta det här ordet för crab sticks, seafood sticks eller vad de annars kallas. Sommaren 2012 så köpte och skrev jag om en sort och den hade följande innehåll:

fisk
vatten
vetestärkelse
socker
salt
sorbitol
äggviteämnen
krabbextrakt
kryddor
färgämne (E 120)
vatten
salt
ättika
citronsyra
konserveringsmedel (E 211, E 202)
smakförstärkare (E 621)
sötningsmedel (E 954)

Jag skickade ett mejl till tillverkaren för att höra om innehållet, men jag fick aldrig något svar. Sådant händer ganska ofta och jag har svårt att tro att det är slumpen. Hur som helst så blev det att jag skrev om surimi igen eftersom maken ska göra smörgåstårta till helgen och han tänkte använda surimi eftersom det är både gott och enkelt och jag håller med. Ibland köper jag dem (om än inte så ofta) eftersom sonen tycker att det är gott också. Varje gång så känner jag att jag inte borde, men att vara konsekvent är inte lätt i denna E-nummervärld, även om jag försöker. Däremot så ska jag bli bättre på att gå på tillverkarna. Det är ju faktiskt smaksatta pinnar av fisk och nog tusan ska det väl gå att göra dem utan alla dessa tillsatser?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar