måndag 21 oktober 2013

Nitrit

Jag har skrivit om nitrit några gånger tidigare, men tänkte att jag skulle kolla lite fler kommentarer på nätet. Så här säger till exempel Wikipedia: "Eftersom nitrit är giftigt; dödlig dos för människor är cirka 22 mg per kg kroppsvikt, så är max tillåtna nitritinnehåll i köttprodukter 100 ppm (i USA). Klassiskt så användes nitratsalter. Det fungerade eftersom bakterier förvandlade nitrater till nitriter, fast med varierande effekt. Nitrater i hög halt ger mycket stark röd färg. Nitriter i tillåten halt ger svag färg. Det är orsaken till att korv i Danmark är färgad med röd färg numera efter förbudet att använda nitrat i korven. Nitrit kan hämma syreupptagning hos små barn."

Man kan ju undra hur mycket det tänjs på gränserna för att få denna röda korv. Jag köper den faktiskt själv ibland, men efter att ha läst det här så tror jag inte att jag kommer att göra det igen. Vill man ha korv och bröd så finns det andra sorter. Men den är god och har relativt hög kötthalt samt att jag gillar den röda färgen. Men nu kommer jag alltså att välja annat fortsättningsvis.

Tyvärr hinner jag inte skriva mer just nu, men jag ska återkomma till det här ämnet, för det är väldigt intressant tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar