lördag 19 oktober 2013

Favorits Makrillfilé i tomatsås

Vad glad man blir när man köper något och läser en tillsatsfri innehållsförteckning när man kommer hem. När jag handlade idag så både köpte jag E-nummermat och valde bort dito. Det är inte så lätt att vara konsekvent faktiskt. Jag önskar att jag alltid vore det, men vad sjutton ska man äta i så fall? Ja så känns det faktiskt ibland, även om man skulle kunna bli bättre på att gallra bort sådant som man inte vill ha. Hur som helst så köpte jag alltså makrillfilé i tomatsås, något som vi gillar mycket här hemma. Jag har tidigare bloggat om två sorter och den enda av dem var tillsatsfri. Nu har jag alltså hittat en till.

Så här ser ingredienserna ut i Favorits makrillfilé:

makrillfilé utan skinn och ben (64 %)
vatten (23,1 %)
tomatpasta (12,3 %)
salt (0,6 %)

Varan är för övrigt märkt med Ä, alltså Äkta varas logotyp. Heder till den föreningen som orkar lägga ner så mycket energi på att jobba för bättre mat för oss svenska medborgare! Men du kan också dra ditt strå till stacken: välj, välj bort, fråga och mejla. Är vi många som påverkar så blir det mycket bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar